نام ونام خانوادگی :زینب بشیر
سمت: مسئول جلب مشارکت های مردمی
مدرک تحصیلی : کارشناسی بهداشت خانواده
شماره تماس مستقیم:
شماره داخلی : 212
بهداشت به عنوان زیر بنای سلامت جامعه یکی از اجزای مهم و موثر توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها بوده و برنامه ریزان رشد و توسعه هر جامعه بدون تردید در این میان برترین راه دستیابی به این اهداف را آموزش بهداشت از طریق زنان جامعه به زنان جامعه و در واقع به کل جامعه دانسته و با اعتقاد راسخ ادعا می نمایند همان طوریکه شادابی و نشاط، جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد فقدان تندرستی هم موجب کاهش کار و تولید یا توقف ونقصان رشد و توسعه و در نهایت تولید ناخالص ملی شده که در نتیجه جامعه رو به نیستی خواهد رفت.
واحد مشارکت مردمی با هدف جلب مشارکتهای مردمی به خصوص زنان جامعه جهت ارتقا سلامت جامعه تشکیل شده است . این واحد وظایف خود را عمدتاً از راه رابطین بهداشت به انجام می رساند.
رابطین بهداشت زنانی هستند که به طور داوطلبانه با نیت کسب رضای خداوند و خدمت به همنوعان خود با بخش بهداشت همکاری می نمایند.این زنان باید از یکسری شرایط برخوردار باشند:
۱. حداقل سواد خواندن و نوشتن
۲. علاقمندی
۳. رازدار وباصداقت
۴. رضایت همسر
بدین لحاظ مسئولیتی که بر عهده رابطین شریف و ارزشمند بهداشتی گذاشته شده بسیار سنگین استو در واقع در جهت بقا و ارتقا جامعه بوده لذا ایفای این وظیفه مهم خداپرستانه مستلزم تلاش هماهنگ و مستمر از طرف دست اندرکاران مسائل بهداشتی و در درجه نخست خود رابطین عزیز می باشد.
وظایف رابطین بهداشت :
۱. کسب آگاهی از راه و روشهای بهداشتی با شرکت مستمر در کلاسهای آموزشی و انتقال به خانوارهای تحت پوشش خود
۲. تشویق خانوارهای تحت پوشش به استفاده از تسهیلات و امکانات موجود
۳. پیگیری منظم مواردی که نیاز به مراجعه به پایگاه بهداشت محله یا خانه بهداشت روستا دارند.
۴. جمع آوری اطلاعات جمعیتی و آمارهای مربوط به مرگ، تولد، مهاجرتها، تنظیم خانواده و نیازهای بهداشتی خانوارهای تحت پوشش
۵. فعال کردن افراد محله و برقراری ارتباط بین واحدهای بهداشتی در مردم محله برای برآورده نمودن نیازهای بهداشتی محله
واحد مشارکت مردمی
این واحد یکی از واحدهای ستادی شبکه بهداشت به مسئولیت یک کارشناس جلب مشارکتهای مردمی با مدرک کارشناسی بهداشت خانواده می باشد.
هدف کلی :
ارتقا سلامت جامعه از طریق آموزش رابطین بهداشتی
اهداف جزیی:
۱. تشکیل کلاسهای آموزشی به صورت هفتگی برای رابطین بهداشتی
۲. جذب رابطین بهداشتی جدید از طریق پرسنل مراکز و رابطین قبلی
۳. پیگیری مراقبتهای به تاخیرافتاده گروههای هدف
۴. آموزش خانوارها توسط رابطین مربوطه
۵. گزارش مشکلات بهداشتی محله توسط رابطین